Maj månad

2014-01-08 00:05:25 Allmänt Kommentarer (0)
Så blev det Maj och våren kom på riktigt och med våren kom även jobben och möjligheterna att drömma om framtiden på ett helt annat plan. Fortsatte festandet, fick 2 jobb, åkte färja och till Norrland och uppmuntrade den hittils vilande kreativa ådran i mig och hittade vägen tillbaka till både fotandet och illustrerandet. Skön och händelserik månad.



Torsdagen den 2:a. Mysjasper som sagt.


Fredagen den 3:e. Fredagen då Marcus kom hem med ett unibrown som mellan ögonen som inte hade suttit där när han gick till jobbet på morgonen. Skrattadesönder ungefär.



Var rätt skapligt snygg.


...Som sagt



Lördagen den 5:e. Tog Hölö-skolans-dag-oskulen och kikade på Marcus lillasyster Meja när hon modigt nog sjöng en skvätt.



Dagen efter det var det dags för fotosession tyckte jag och Meja ställde snällt upp. Äventyret tog 4 timmar då vi gjorde två olika stilar och maken till fotogenisk får man leta efter. Fina Meja.



Tisdagen den 7:e. Ansiktsmaskade.



Torsdagen den 9:e. Jann's 60 årsdag. Världens bästa Jann. Illustrerade detta Julia Pott-inspirerade familjeporträttet som faktiskt är ganska likt. Jag är räven med kameran.



Fredagen den 10:e. Vaknade i Runtuna med den här fina utsikten. Hade lekt med Marcus vänner Ellinor och Mattis sedan kvällen tidigare och tagit raggarbilsoskulden. Fint med lite äventyr. Ännu finare med ett hus på landet.



Senare samma dag fick vi lov att uppsöka SÖS-gynakuten då ingreppet tidigare i April inte riktigt gått som det borde gått. Fick piller för att ordna upp det. Som var munsönderfallande = ska smälta i munnen. Så vidrigt. Och inte hjälpte dom heller. Min kropp ibland alltså.. Och Marcus sov mot en kruka.


Och sist den dagen kom fina vänner och kvällschillade hos Marcus. Fint <3


Lördagen den 11:e. När Jasper slutligen accepterade även Marcus och sedan vägrade lämna hans sida.



Fotade syskonen Colling inför deras moders födelsedagspresent. Bra gener vare här.


Senare samma dag så bjöd vi in oss på fest hos Marcus lillebrors kompis. Grillning, dansk julafton, bastu och nattbad (deltog dessvärre ej på de två sista aktiviteterna). Extremt tonårsaktigt. Extremt mycket fylla och EXTREMT kul. Sedan att jag och Natta såg ut som två gamla svartrockare i jämförelse med resten av gästerna, det är en annan femma.



Två dagar efter festen, på måndagen den 13:e vaknade jag och Natta i Marcus hus (skrev ju att hon brukade sova över ibland till på måndagarna) av att det ringde i min telefon, missade samtalet men var inte sen med att ringa upp då jag av erfarenheter vet att okända nummer tidigt på morgonen i jobbsökartider oftast är just arbetsgivare och mycket riktigt. Vad som dessvärre skiljde dessa samtal åt från alla andra var att rösten som svarade i den andra änden svarade "Kriminalvårdsanstalten Hall". Höll på att stryka med av överrumpling ungefär men kom sedan på att jag hade sökt jobb där. Så torsdagen den 16:e bar det iväg på intervju. Var lika skeptisk som bilden visar och köpte mig ett par nya byxor i tröst då jag tyckte intervjun gick helt åt skogen..



Fredagen den 17:e Maj. Marcus mamma Maria fyllde 44 och annordnade världens kalas på sin altan. Extremt mysig tillställning med god mat, fint sällskap oh kvällssol utan dess like. Hade dessutom knåpat ihop ett kollage på alla Marias barn i present (från hennes barn - inte från mig även om jag var dess skapare) som gjorde dundersuccé.



Lördagen den 18:e. Marcus bästis Magnus och hans dam Christina annordnade dop för sin lilla skrutt Tyke. Väldigt fin cermonie även om prästen lade till rätt otippade inslag i det hela.



Måndagen den 20:e. Poserade lite i min nya jacka hemma hos Marcus pappa. Lyckan över att slutligen hitta den bomberjack´s-inspirerade jackan som man inte såg ut som ett tält i!



Illustrerade hur det var en gång i tiden och saknade såklart just den tiden.



Lekte med min mor.



Lördagen den 25:e. Så var det dags för somligas största händelse år 2013, nämligen Jann's födelsedagskryssning. Klockan fyra samlades alla vi som skulle med på terminalen och sedan bar det iväg på ett 24timmars äventyr som alla sent ska glömma. Det var jag, mamma och Jann. Sedan var det även Janns familj - pappa Ivan 89, bröderna Kaj och Kristian 23 och 25, Ivans fru Buppa, Janns tre systrar Bibbi (+man och sonen Nicolas 23), Laila och Irene (+ sonen Mads 15) och Janns dotter Veronika och hennes sambo Håkan. Sedan så var det även min mammas vänner Lena A, Lena K, Lena K's pappa Svenne 79 också var det Marcus och Jossan. Helt superlyckat med tanke på allas olika åldrar även om Marcus lyckades dra på sig ett ryggskott utan dess like och spenderade dag 2 runtstruttandes som en annan böjd banan.



När vi kom i land blev det raka vägen til akuten med bananen i sällskapet för omplåstring och voltarenspruta.



Måndagen den 26:e klockan 19:47. Ögonblicket precis efter att jag hade fått reda på att jag hade fått anställning på kriminalvårdsanstalten Hall som kriminalvårdare sommaren ut, med goda chanser till förlängning. Jobbet i sig lockade inte jättemycket men lönen och det faktumet att det bara skulle ta 30 minuter kommunalt att ta sig gjorde det hela desto bättre. Var extremt glad och nöjd. Hade förvisso redan fått anställning som kundtjänstmedarbetare på Coop men resonerade som så att Hall var att föredra framför Coop då Coop låg i Sundbyberg.. något jag kan ångra i efterhand ja.


Åsa kom hem från London och hade köpit med sig den brutalaste resegåvan någonsin till mig. Dog <3



Klottrade lite på Jann's spegel.



Torsdagen den 30:e. Det hade blivit dags att tömma lägeheten i Umeå då dess egentliga ägare skulle flytta tillbaka så iväg bar det. Senaste gången vi hade varit där tillsammans hade det varit -15 ute och snödrivor upp till lyktostolparnas lampor. Nu var det +27 och helt molnfritt. Brutala kontraster mot då och en helt ny bild av staden och små sting av ånger att jag inte gav det en ärlig chans.. Hur som haver så anlände vi i Umeå vid fem och efter att ha attackstädat lägenheten och vart förbi farfen som låg inne på sjukhuset jag också hade legat inne på 5 månader tidigare, så susade vi vidare till min farmor som bor 20 mil bort. Sedan fick vi tre helt underbara dagar där uppe bestående av gräsklippning, gräskrattning, blomvattning, sommarens fösta dopp utomhus i gassande kvällssol, rödakorsetshopping, bilpromenering och allt som hör försommaren till där uppe. En av sommarens bästa händelser. Som jag älskar mitt paradis i kombination med den jag älskar mest i hela världen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback