December månad

2014-01-08 00:18:22 Allmänt Kommentarer (0)
Hmm... svårt det här med att göra en introduktion för en månad som precis har tagit slut, svårt för att det känns så himla igår och svårt att se på dess helhet men vi kan väl säga kort och gott att december var månaden vi fick veta vad det är för liten groda i min mage, månaden vi gick på amningskurs, månaden magen blev extremt uppenbar över en natt ungefär, månaden första snön kom (och försvann lika fort), månaden jag pysslade ihop 12 julkort, månaden Jasper och Imogen flyttade in, månaden vi inredde lägenheten mer osv. Ja, ni får kika och läsa själv.



Söndagen den 1:a December. Åkte till min bästis och profet Julia och hade pysseldag med henne och finaste Rosanna. En eftermiddag av girltalk, glitter, gos och gott ätbart. Jättelyckat <3


Torsdagen den 5:e. Pluggade som alla andra dagar från tidigt på morgonen till sent på eftermiddagen men den här dagen hade jag extra god koll på utsikten då det hade lovats snö eller närmare bestämt snökao. Och visst blev det snökaos men det försvann ju lika fort som det kom.



Fortsatte göra svinbilliga matlistor, här har vi en sådan som slutade på 800kr drygt.
 
Fredagen den 6:e. Gjorde mitt livs första hemmagjorda pepparkaksdeg. Hade blivit intalad att det skulle vara fett dyrt och fett svårt och fett jag-vet-inte MEN det var fett lätt och dom blev fett goda :D

 

Måndagen den 9:e. ALLTSÅ DET HÄR!!!! OMGOMGOMGOMG!!!! Ja ni som känner mig rätt väl vet ju att jag föredrar gamla ting med lite historia och karaktär före sprillans sprojlans nya ting, det kan man tydligt se på vårt bohag bland annat. Tycker Ikea är trevligt men föredrar egentligen att röja runt på farmors lillstugevind eller på blocket och när vi var uppe hos just farmor i Maj och gjorde den traditionsenliga röda-korset-rundan (dom har världens bästa röda korset-butik där uppe!!!) och INTE var gravida så råkade vi springa på en helretro nästintill oanvänd åttiotalsemmaljunga i ljusblått fejkläder med tallriksstora hjul och helt oskadat silverchassi för endast 200 kr. Men vi var ju som sagt inte gravida då och att köpa den inför framtiden kändes ytterst läskigt, men det var iallafall där min retrovagnsobsession började och sedan dess har jag drömt om att vår groda ska få åka retrovagn men haft desto svårare att hitta den. Tills en kväll i December då Kat tipsade mig om gruppen retrovagnar på facebook vars fokus ligger på som namnet låter avslöja - retrovagnar. Och det måste vart någon som lyssnat på mina önskemål för 7 timmar tiddigare lades det ut en annons med preciiiis en sådan vagn jag kvällen innan halvgråtit över på blocket, men nu till 1/3 av blocketpriset. Hörde omedelbart av mig till säljaren och 24 timmar senare stod den här i min mammas hall. 1000 kronor gav jag och den är i så himla fint skick att man inte kan föreställa sig. Lättmanuvrerad, lätt att ta isär, lätt i sin vikt och lätt värd varenda krona.



Tisdagen den 10:e. Fick flytta hem till mamma en sväng till för att Marcus hade umgåtts med vänner som eventuellt hade vart magsjuka = Marcus riskerade att bli magsjuk = jag riskerade att bli magsjuk = panik = fly. Gjorde iallafall asgod firregryta och 12 julkort under tiden jag var mammans inneboende igen.



Återvände till lägenheten och förbryllades av det extremt fina ljuset ute. Här är för övrigt vår utsikt från vardagsrummet.



Magen blev som sagt riktigt uppenbar även fast resten av mig envisades med att gå ned i vikt, något min barnmorska morrade rätt ilsket åt och jag försöker motverka genom att äta mest hela tiden nu haha. Här är jag i vecka 22 och 23.



Fredagen den 13:e. Jasper och Imogen flyttade in <3



Och duvorna på taket höll på att blåsa bort av vädret. Älskar dessa takduvor förresten. En hel flock bor det där och som ni ser så har vi ju fönster i takhöjd så det är inte ovanligt att man ser när dem glidflyga i fönsterhöjd.



Övergav herr Iphone för denna. EXTREM omställning i början men nu går det bra minsann.


Förälskade mig i klorin och attackstädade vårt badrum flera gånger i veckan, till Marcus förtret ("DET LUKTAR BADHUS FÖR FAN!!!").



Julpyntade och inredde massor så att det faktiskt blev jättefint. Älskar vår lägenhet men det saknas fortfarande mycket möbler, så om någon av er mina läsare har sängbord och skrivbord som vill flytta hemifrån så hojta!


 
 
Gjorde min första egna julskinka som blev sååååååå god!!! Ekologisk var den dessutom och kostade skjortan och halva byxan gjorde den med.
 
 
Gjorde en julklapp till min lillasyster som till min stora förtjusning blivit smått galen i världens bästa Håkan!
 

Hade långa konversationer med min Dino om vart snön kunde tänkas befinna sig...


Fyllde år och gjorde en pannkakstårta. Firade sedan med vännerna på en tapasrestaurant i stockholm med väldigt god mat.



Var extremt trött och stressad inför julen, ville mest göra som den här pippisen.



Julafton firades med Marcus stora familj och släkt på Idala och tomten var skrämmande bekant ;)



Min knasis <3



Sedan torsdagen den 26:e packade vi in oss i pappans saab och åkte upp till min farmor i några dagar. Väldigt fint som vanligt även om man skulle behövt iallafall 1 vecka till för att komma ned i varv och även om det var ytterst snösnålt. Rände på röda korset, bilpromenerade till Hoting, åt massa kakor, gick långpromenader, hade walking dead-marathon, blev inspanad av en ekorre under taket och tog igen förlorad tid med världens finaste farmor osv.


Och här har vi farmor och farfars julklapp från mig. Ett familjeporträtt i Julia Pott-stil. Min specialitét.


Och sist men inte minst - nyårsafton som spenderades hos Mange och Christina med ett gäng fina människor. Åt trerätters, drack alkoholfri öl och kikade på en biljon raketer som avfyrades. Jag hatar dessvärre raketer och gömde mig i en trappuppgång större delen av tolvslaget. Fin och LUGN nyårsafton som avslutades med att vi agerade taxirörelse till klockan fem på morgonen.


Och det var mitt 2013! NU börjar tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback