Pretentiöst opretentiöst och vidrigaste 5 timmarna 2012

2012-04-20 23:32:22 Allmänt Kommentarer (4)

Skrivsuget håller i sig, uppenbarligen, så det är väl bara att ta vara på tror jag. Inte direkt ångesthämmande med vardagsinlägg som ni vet (jag menar - vem är ÄRLIGT intresserad av mina kråkor om mat, plugg, sömn etc.). Jag resonerar som så som jag själv fungerar; har jag orden i mitt blodomlopp så är det väl 200 gånger mer givande att höra om sådant som kommer från dess huvudstation (hjärtat återigen, hjärtat) än sådant som rör de små hållplatserna (you tell me) på vägen dit/därifrån? Pretentiöst opretentiöst.

Idag har det iallafall varit fredag och igår var det torsdag och dagen innan det onsdag.

I onsdags älgade jag upp runt åtta och blev sittandes till fem med min kära uppsatts om Manus skapelseberättelse. När Thomas kom från jobbet lagade vi mat tillsammans, vilket inte är ett särskilt vanligt förekommande då vi sällan äter samma mat i och med mitt klena (mänskliga) hjärta, det blev klyftpotatis med sojakött för min del och klyftpotatis med kycklingklubbor för Thomas del. Slog mig sedan att potatis är en väldigt tacksam rotfrukt ur alla aspekter. Tummen upp för det. Nåt annat värt att langa upp tummen för är sojaköttet jag nämnde här ovan som man köper för ynka 17 kronor (300 g) på City Gross och sväller till dess fyrdubbla storlek vid tillagning. (Smakar förvisso asmycket pappkartong utan marinad men med marinad så är den tämligen värd). Sista timmen i vaket tillstånd kikade vi på vår asnördiga serie Arkiv-X haha.

Igår tog jag sovmorgon för att sedan finslipa och fotnota min uppsatts för att sedan springa 30 minuter och träna det som brukade vara mina muskler förr i världen men nu mest verkar bestå av deg och har gått och gömt sig LÅÅÅÅÅNGT in i kroppen (om dom ens finns kvar) för att sedan brutalstäda hemmet med bl.a. min supermopp AKA Moppe som jag investerade för 229 riksdaler på Clas Ohlsson förra veckan för att sedan äta asgod mat för 3:e dagen i rad med Thomas för att sedan få äran att författa låttexten till Thomas senaste verk för att sedan, efter begäran om filmtips på facebook, kika på One Day för att sedan STÖRTA i säng. Himmel vad bra min uppsatts blev och himmel vad rent mitt hem blev och himmel vad fin min man är.

Idag hade jag ställt klockan på åtta men kom upp först två timmar senare p.g.a. världens trevligaste sovljud utanför fönstret = regn. Åh vad bra man sover av regn alltså. Hade planer på att RÅplugga hela dagen men vaknade med en känsla av att jag inte på några villkor fick göra nåt annat än att undersöka hur fåglarna mådde innan jag gjorde något annat. Och tur var väl det.

Det var inte så att dom mådde dåligt eller liknande det var snarare så att jag under det dagliga mat, bad- och dricksvatten och sandlådebytet plötsligt tycker mej kunna urskilja något litet svart krypandes på matskålskanten. Mycket riktigt, en litet skalbaggsdjur på 2 mm med 6 ben och 2 antenner traskandes runt där i godan ro . Kastar maten som legat i matskålen, som består av fröblandning, samt 2 andra behållare som vi förvarat mat i utan lock och tänker att det kanske är nåt litet skit som kommit p.g.a. olocket. Diskar ur matskålen och ska precis till att hälla i ny mat från själva huvudsäcken på 4 kilo när jag ser att det rör sig i hela säcken. Förutom fröblandningen så är det skalbaggsdjur på 2 mm med 6 ben och 2 antenner i HELA SÄCKEN.

Kan inte beskriva hur extremt jävla äcklande det var men kan säga som så att den magsvage lätt hade kastat upp för det där, jag nöjde mig med att börja gråta hysteriskt och så snart efter att jag hade slängt ut säcker panikringa min mor. Det var inte det att vi hade fått oanmälda ovälkomna inneboende utan snarare det faktumet att om dom var så många i säcken - alltså i deras mat, så skulle dom säkerligen också finnas i deras bur, i vårt vardagsrum, i skåpet vi förvarar deras grejer, i köket och om man ska fördjupa sig riktigt i det också på och i fåglarna. 

Inledde "sanera-hela-buren, vardagsrummet, köket och hallen" med att älga till konsum för investering av ny mat, sand och strö och fortsatte sedan med att tvångsförflytta dom små ut i vardagsrummet. Jasper var ju såklart helnöjd med Imogen som streckruvat sista 2 månadera blev smått panikslagen och envisades med att störta in i taket, väggen och gardinstången för att slutligen försvinna ned bakom tevemöbel och som i trans bli sittandes. Tog sedan loss underredet i buren (som fångar upp allt som rasar ned) och bottengallret och attackdiskade dom både 4 och 5 gånger. Sedan började kampen att förflyttafågelburen som mäter 180cm på höjden och 100cm på bredden in i badrummet. Första hindret var soffan. Andra lampan. Tredje bokhyllan. Slet så att svetten sprutade och när jag väl hade lyckats böka oss ut i hallen hade 20 minuter passerat och jag tvingades inse att "fan, toadörren är bara 90cm bred" och att jag skulle behöva sanera endast med en diskborste, disktrasa och snabeldrake till min hjälp.

För den ovetande så berodde helsanneringen av vardagsrum, kök, hall och bur (inte minst). på att Jasper har en ful ovana att sprätta runt maten man ger honom i jakt på det allra bästa fröet.
Nåväl. Dammsög, diskbortstade och disktrasade buren 5 gånger på raken och knölade sedan tillbaka den till dess plats, ja efter att ha brottats med bokhyllan, lampan och soffan förstås och efter att ha diskat all burinredning (dom har 4 sittpinnar, en matskål, en vattenautomat och ett sandfat) och fyllt på med nytt bottenströ.

Och efter att ha storstädat vardagsrum, hall och kök var det dags att sätta burens innevånare på plats. Jasper som blev överlycklig att få någon att hänga med då hans käresta med sitt klena hjärta fortfarande befann sig bakom tevemöbeln tog sats och flög och satte sig på mitt huvud av alla ställen, tänkte i mitt stilla sinne att "det blir jobbigt för oss båda om han lägger en bajs nu". Tack för att du inte bajsade. Medan jag med Jasper balanserandes på huvudet försökte mig på att närma mig buren började plötsligt Imogen att rör på sig. Och det fick såklart Jasper syn på och tog satts efter henne. Våra duvor är rätt spännande på så sätt att de föredrar att promenera före att flyga när dom har riktigt bråttom någonstans. Ologiskt så det skriker om det. Så Imogen började alltså springa mot vår sovrumsöppning som brukar blockeras av två kuddar men som jag nu låg i soffan och softade. Så dom kutade alltså in i vårt sovrum, langade panikflyget medan jag så fort jag kunde försökte dra för alla fönster då dom gärna kör in i dem eftersom att de inte ser glaset, för att slutligen störta ned i vår säng och där blev som sedan sittandes som två små snöbollar. Mysigt för dem att inte slå halvt ihjäl sig efter panikflygning iallafall. Jag som hade slagits mot skalbaggsdjuren tyckte dessvärre inte att mys i sängen var aktuellt just då och greppade bestämt tag runt dom små liven med varsin hand. Jasper kra:ade irriterat och Imogen höll på att dö av skräck igen haha men in i buren kom dom iallafall och det var ett äventyr utan dess like, dom 5 timmarna jag höll på (10 till 15) - även om jag ville slänga ut buren genom fönstret alternativt ringa Anticimex X antal gånger.

Angående skalbaggedjuren så är dom troligtvis oinbjudna gäster från djuraffären där jag köpte maten ifrån. Aldrig med CRT zoologiska i Handen alltså. Blä.

Sedan åt jag mitt första mål för dagen, klockan TRE och klockan fyra ringde min far och sa att det var bowling och Heron på schemat med hans dam + familj + lillasyster och att jag borde delta. Fint och ovanligt initiativ och jag vann över alla 6 pers. ;)

Imorgon ska jag ta mig till barndomshooden och leka med Världens Bästa Julia<3

Och nu blev det sådär kortfattat igen. Hoppas ni får ut nåt av mina texter iallafall…



Kommentarer
Postat av: "den andra vännen från barndomshooden"

gå tillbaka till CRT och berätta, de ska ersätta dig med en säck om de är någorlunda vettiga. Men döm inte ut dom, det händer att det kommer sådana säckar från leverantören och det är svårt för butikerna att kontrollera...du ska i alla fall ha en ny...kram

2012-04-21 @ 00:00:44
Postat av: Jenny

Jag skulle ha dött om jag var med om det där med krypen. Började nästan gråta när jag läste du där :p

2012-04-21 @ 00:10:07
Postat av: julia

hahaha jag fnizzade lite grand när du skrev om hur jasper satt på ditt huvud och deras springande, fåglar ser så dumma ut när de går ^^ du är kult

2012-04-21 @ 15:16:47
URL: http://justmyimaginatiion.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du skriver så underbart underhållande min älskade dotter!!

2012-04-22 @ 18:36:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback