Sedan sist!

2011-09-23 14:08:31 Allmänt Kommentarer (0)
Hej mina fina!

Idag är det Fredag och imorn är det en vecka sedan jag skrev något här igen. Känner att en-gång-i-veckan tyvärr har blivit min grej. Skyller tidsbristen och prestationsångesten på det. Ni lär väl veta vid det här laget att skolan tar min tid och att jag tycker att spontanbloggning är jättejobbigt och svårt. Jag skulle precis till att publicera ett inlägg jag jobbat en stund med (för jo, jag måste ha en viss mening och struktur även i det här) men kom på att det skulle kännas märkligt att bara rusa dessa 6 dagar helt obemärkt förbi, inte för att det varit särskilt händelserika dagar (tvärt om) men iallafall.

Söndag, måndag och tisdag fortsatte jag min nya hobby som jag satte igång förra torsdagen - att ha för hög kroppstemperatur för mitt eget bästa och en överhängande matthet i hela kroppen (trots MASSA sömn, stillhet och väl utförda vanliga rutiner). Spenderade majoriteten av tiden i liggande position bortsett från  mamma&Lenabesök och lasangetillverkningen i söndags, Mirjam-bara-i-Stockholm-över-helgen i måndags och fortsättningen på mitt Julia Pott-projekt i tisdags. Mamma och Lena kom och köpte 4 stolar, tittade på mina fjärilar, åt lunch och glömde en söndagsbilaga på mitt köksbord. Mirjam  lagade massa mat och berättade om sitt nya liv och påminde mig undermedvetet om symbiosens värde. Julia Pott, min illustrationsidol, inspirerade till ännu en avmålning av de känslosamma oskyldiga djuren.





Men sedan på onsdagen och torsdagen var det hög tid att släpa sig till skolan och eftersom att färgläran tog slut förra veckan så var det nu dags för skulptur.
Skulptur ja som vid första intrycket verkade rätt tråkigt men sedan visade sig vara himla kul och här följer en text på uppgifterna som jag inte tror att nån orkar läsa egentligen:

Första uppgiften
vi fick var att i lera forma ett huvud och sedan gjuta en form AV leran i gips och sedan hälla gips i den gjutna formen och sedan gjuta ett gipshuvud i gipsformen och sist hacka ut gipshuvudet ut gipsformen - var det någon som hängde med nu?  Det hela var en himla massa moment innan man var klar och det var INTE  alls svårt att göra fel så att säga.
Andra uppgiften var lite samma sak, fast nu skulle vi göra olika avtryck på en lerbit som var utkavlad som en liten kvadrat, med olika föremål och sedan hälla gips på det och när gipsets hade stelnat försiktigt dra loss den kvadratiska lerbiten och VOÍLA - alla tryckta avtryck ingjutna i gipsbiten. Väldigt lätt var det och väldigt fint blev det.
Tredje uppgiften var att  vi skulle tälja ut (eller på skulptörspråk; karva) valfritt föremål ur en gipsklump som vi tidigare gjutit i en gammal glassburk exempelvis. Hann dessvärre inte med den uppgiften men andra i klassen skapade de mest i ögonfallande små föremålen.
Fjärde uppgiften var att av hönsnät tillverka en ram som man sedan beklädde med nedgipsad gasväv och sedan smetade in i flytande gips för att återigen finna formerna etc. Jag gjorde ett hjärta som ska få bo i ett av våra fönster.

Det här är dessvärre det enda foto jag har men nästa vecka när vi fortsätter med det hela så!


Andra saker jag varit med om sista vecka:
  • Brutit upp en redan skadad tå i söndags natt, igen. Vi har en grej att gå som ett tvåmannatåg om natten till och från toan, eftersom att jag är STÖRT mörkrädd, och den här natten råkade min vänstra "ring-tå" sprätta rakt in i Thomas häl (han är alltid loket) så det sa "knäpp" och sedan sakta men säkert intog den fina färgen lila.

  • Trilla ned i ett ofrivilligt utfall på kvart-i-åtta-bussen igår som tillsammans med ovanstående bidragit till att jag inte kan stödja på högertassen knappt. Folk omkring mig drog efter andan högljutt och Thomas kastade sig fram helt omskakad "GICK DET BRA!?". Nej det gick inte bra, jag haltar.
  • Köpit träningskort på Sydpoolen - vattegympa och yoga here i come.
  • Lyssnat tills öronen nästan fallit av på Melissa Horn's nya platta som är väldigt bra och som jag INTE får lika mycket ångest av som hennes 2009-platta.
  • Återupplivat min gamla kamera för att jag inte har råd att köpa macro-objektiv till min systemare och är i stort behov av att fota närbilder.

  • Fastnat i Östertälje stationshus X antal gånger.
  • Hittat min skanner i skrivaren!!!
  • Börjat kolla på Star Wars och kommit fram till att det vore trevligt med en Jarjar Bings som inneboende.
  • Bokat KLIPPTID (OBSOBS händer typ 1 gång per år i mitt liv) till mig själv imorn.
  • Och slutligen - plockat höstens första kastanjer.


Spännande bildutbud.... nu....men.......SÅ! Nu kan jag fortsätta =D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback