Dom två sista veckorna säger sitt.

2011-09-17 23:24:53 Allmänt Kommentarer (2)
Vad gör man om man har 62 nya bilder att lägga upp om helt olika saker? Jo man delar upp dem i olika kategorier.

Jag har fått höra att några av mina läsare tycker att mina bloggtexter är för långa, har för många ord och är för mycket. Väldigt ofta. Den vetskapen känns inte bra nånstans i mig då orden i mig är lika självklara som hjärtslagen i mig och far runt som blodet i mitt blodomlopp. I mig.

Anledningen till det är att jag kan inte begränsa mig i något - där har ni en av mina sämsta egenskaper, men också en av mina bästa.

Sämsta för att det medför att saker har en förmåga att ta lite för lång tid att slutföra och jag blir aldrig nöjd.
Bästa för att det medför att saker har en förmåga att ta lite för lång tid att slutföra och jag blir aldrig nöjd.
Men jag tror på att det kan vara bra med en viss perfektionism i sig  och jag tror att det kan vara bra att aldrig nöja sig För att man då aldrig gör något halvdant och alltid presterar till 200%. För att de båda uppmuntrar till ytterligare utveckling.

Därför tänker jag inte försöka ändra på den delen i mig och de långa bloggtexterna kommer fortsätta. Eller jag ska försöka iallafall, att ta vara på den lilla blogglust jag har kvar. Den huvudsakliga försvann rätt ordentligt efter vännernas åsikter.

En annan anledning till att jag försvunnit är skolan. Det här med att gå upp halv sju, komma hem halv sex och sedan ha max fyra timmars fritid är en himla omställning efter en sommar utan några rutiner alls. Säkerligen himla nyttigt fast krävande.
Men det vet ni säkert redan och nej jag är inte intresserad av hur många andra som ÄR med om samma sak dagligen eller hur många som har VART med om samma sak dagligen de senaste  fyrtio åren eller hur många som KOMMER vara med om samma sak i fyrtion år till. För den enda tröttheten och 0,0% fritiden som rör mig är min egen.
Utan att låta ego.

Iallafall. 62 bilder av mina 2 sista veckor var det ja. Kategorier var det ja.

K som i Kreativitet.
- Skolan
De första två riktiga skolveckorna har passerat och jag och min klass har haft färglära.

Förra veckan målade vi stilleben hela veckan och den här veckan har vi haft modellmålning.
Stilleben går ut på att man så verklighetstroget som möjligt målar av stillastående föremål oftast installerade på ett bord och liknande. Modellmålning är lika simpelt som det låter - att måla av en modell. Naken.
Båda i syfte att lära mer om färgens betydelse i förhållande till ljus, skuggor, värme, kyla etc.
Exempel på stillebeninstallation:



Jag kan säga som så att jag SUGER på stillebenmålning och skämdes som ett djur när alla andra konstnärssjälar i samma rum målade de mest fantastiska bilderna medan jag stod där kladdade på något som en sjuåring skulle kunnat åstakomma. Att vilja krypa ur sitt egna skinn.

Den här veckan med modellmålning gick som tur var mycket bättre, även om jag inte på några vilkor kan måla snoppar. Förrsten så tycker jag att min understa bild blev riktigt bra, vi skulle leka med kalla och varma färger.






-Hemmet



Jag förälskade mig följande bild av den underbaraste illustratören jag vet; Julia pott.
Men istället för att klicka hem hennes bilder ville jag försöka mig på att göra en likadan fast lite i min egen tappning och om jag ska vara ärlig så är det en av de finaste bilderna jag "gjort" någonsin. Den översta är alltså originalbilden och den understa är min bild. jag har alltså INTE klakerat av den utan bara målat av den.



Om någon av en händelse skulle vara lika nördig som jag och vilja veta vad alla pennor jag använde mig av hette så finns de nedskrivna här nånstans, skrik bara till!

Här är förresten min nuvarande samling av världens bästa tuschpenna - Promarker.
I och med skolan så får vi 20% rabbat på i princip alla konstnärsbutiker i hela Stockholm och jag kunde såklart inte hålla mej ifrån att införskaffa 12 nya små vänner till det fenomenala priset 27 kr styck!!



Och appropå rita av så har jag ett litet projekt med mig själv att jag ska rita av 5 olika bilder av mig själv under de 5 siata åren vid exakt samma tidpunkt. Här är bild nummer 1 från år 2006. Vad tycks?



Och appropå hemmet så har jag nu ramat in alla mina fåglar vi fick av Thomas farmor i olika ramar och sattit upp dom i hallen och badrummet där det varit allt annat än trevligt förut. Jag har mina små tankar på att skicka farmorn i fråga ett tack-kort och bilden nedan, tror hon skulle bli glad då.. Jag är så nöjd och tacksam och nästa vecka kommer en ljusslinga från Honkong som också ska få bo i hallen.



Och appropå levande ting som flyger så har 66 fjärilar flyttat in hos oss. Barnsligt kan tyckas men jag tycker att det är en av de finaste tingen vi har här.







K som i Kärlek
- Thomas.
Som jag älskar min Drake.


Inget är förändrat på det planet, inget mer än att tiden vi får är så värdefull med tanke på att den är så begränsad numera i och med Thomas alla olika jobb och min skola. Det är på helgerna vi lever och sover länge och sitter fast i täcket och sitter fast i varandra och köper världens största pizza och på vardagarna vi sover middag efter middagen så att vi tillslut trillar ur soffan och FORTSÄTTER sova. Knasis.







M som i matbilder


- Min specialitet, har alltid varit, kommer alltid vara.


Jag som älskar mat. Jag som älskar att fota min mat. Samtliga måltider är hemmagjorda.







Thomas testade en mat-hem-till-dörren-kasse. Rätt ovärt.



H som i helg


För två veckor sedan anordnades det 2 km lång loppis längs hela hägerstensvägen som jag måste släpa med Tedh, Natta och Josen på. Det var packat med folk men så himla värt. Jag kom hem med 12 tavelramar och en blus.








Förra helgen var det dags igen - Jag och Natta skulle stå på backluckeloppisen på Hågelby. Och så fick det bli. Klockan åtta klev jag upp och halv tio var vi på plats och sedan stod vi där i 6 timmar. Jag tjänade runt 2700 och det var också fett värt. Mitt källarförråd känner sig mycket mer tillfreds med sin tillvaro nu med kan jag meddela.



O som i ovanligaförekommanden


Att plötsligt känna sig så pass omdeveten om omvärlden och så pass okulturell att man måste hoppa på en prenumeration på DN. Jomenvisst. Och vid tidningens ankomst behöva hoppa runt i en liten segerdans av lyckan det hela orsakar. Dagen Nyheter är trygghet och himlahimla bra. Så är det bara.


"Asså bara så du vet så ligger pappa på sjukhuset" morrade min syster för exakt 2 veckor sedan. Min kära pappa hade dragit på sig någon mystisk infektion (det visste vi inte då) och langade kramperna och blåa läpparna. Inte helt okej. Har väl aldrig promenerat till Södertälje Sjukhus så fort förut, det här gick till och med fortare än när pappas förra dam fick en hjärnblödning i dagen innan min födelsedag förra året. Tur att man bor nära iallafall.


Det här med att plötsligt ha 29 000 på kontot. Att tappa hela sin fattning typ. Det kallas merkostnadslån samt studielån.


Skype:ade med Jas som var på  väg till Japan. Hon som hela tiden är överallt men inte här. Sorgligt är vad det är men alltid lika kärt "återseende" i rutan. Som jag saknar dej. Som jag älskar dig. There is no time for us.



J som i jag


Ursäkta ofräschheten. Uppmärksamma ögonfärgen - ett tecken på att det börjar bli höst.


Orkar inte sminka mig inför skolan. Eller rättare sagt - jag har TAPPAT BORT mitt smink?!?! Jag vet inte hur man lyckas med att tappa bort 4 penslar, en foundation, ett puder och en maskara helt obemärkt men det går ju uppenbarligen.

Och ja mitt hår tenderar att se helt olika ut på alla bilder. Ibland sämre (nedan) ibland bättre (näst nedan).




K som i kläder


Jag säger bara ett ord - Second hand. Samtliga klädesplagg är second hand och obeskrivligt fina.

Svart fuskmoccaduffel med fuskpälsinsida från Myrorna - 100 kronor.
Och den är HELT ny typ. Jag är så nöjd och jag är så kär i den här jackan, alltså jag blir typ LYCKLIG av att tänka å den. Det är så galet att jag ibland måste gå och sätta på mig den och gå omkring i lägenheten med den bara för att jag tycker SÅ mycket om den. Kan det inte bli jättehöst nunununu??!? Den här ska jag spatsera runt på Londons gator i. Plus mina lila kängor. ÅH så flott!!


En sammetsblus i kungligt blått från backluckeloppisen - 10 kronor.
Helt underbar. Helt formlös. Och i ÄKTA sammet att dömma av kvaliteten och tvättanvisningen (handtvätt med kallt vatten).



Halvt genomskinlig "vampyrblus".
Aspuddenloppisen - 40 kronor.



Lilablåtransparat klänning - backluckeloppisen 10 kr.
Tyvärr 3 storlekar för stor men det kan gå iallafall. Mönstret och färgerna är to die for.




Ö som i övrigt


FÖRVARINGSMÖJLIGHETERNA<3333333
M. Nu kan mina penslar, paletter, pennor, papper, målningar etc sova gott om natten. Tackar som frågar.


Här har vi TYPISK Made-humor. Jag skrattade så att jag grät.


Man kan inte heta Madeleine Elisabeth Johansson och bara gå förbi oljefläckar på vägen. Det är straffbart. För att dom är så otroligt fina. Och nej jag är inte tappad bakom en vagn.


Och sist men absolut inte minst - rusningstider i Ö-tälje station. FYFAN.


Och det var allt!

Kommentarer
Postat av: julia

jag tycker om dina långa texter, dom är du och dom är mysiga! och 5e bilden under h som i helg var väldigt söt på dig <3

2011-09-19 @ 12:49:57
URL: http://justmyimaginatiion.blogg.se/
Postat av: julia

jättefina kläder du köpit förresten! älskar den där blåa färgen

2011-09-19 @ 12:53:10
URL: http://justmyimaginatiion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback