Det här med drömmar.

2011-02-13 17:59:00 Allmänt Kommentarer (0)
Dagen innan vi åkte till Järvsö så hade jag en dröm om att jag slog upp ordet Illustratör på wikipedia men inte fick några träffar överhuvudtaget. När jag vaknade så hade jag en känsla i mig som sa att jag absolut måste kolla upp vad illustratöryrket innebär.

"
En illustratör är en person som ritar och målar illustrationer till böcker, tidskrifter, reklam- och informationsmaterial, animerad film och till andra produkter. Illustrationens uppgift är ofta att vara ett komplement till en text."

1, I samma ögonblick som jag hade läst klart den meningen så slog jag av insikten att "Det här är precis det här jag vill syssla med" och sedan en otrolig lättnad. Jag har faktiskt kommit på vad jag ska sträva efter vid sidan av mina författardrömmar.

2, Sedan jag blev tillsammans med Thomas har mina drömmar blivit tydligare, intensivare och oftast så verkar de vilja förmedla något. Drömmar tror jag är vårt undermedvetna som talar till oss och att vi ska vara ytterst försiktiga med att ta dem med en "nypa salt".

3, Efter insikten behövde jag såklart genast söka reda på utbildningar som kan ta mig dit jag vill, jag vägrar vänta ännu längre med att vidareutbilda mig nu när jag vet vad jag vill. Främst vill jag bli barnboksillustratör men konkurrensen är så pass hård att jag inte ens har övervägt att skicka in diverse bilder jag har gjort till bokförlag (som jag blivit tipsad att göra) för dem skulle mest troligen bara läggas på hög och damma bort. 

Det första som dök upp när jag googlade på "Illustratörutbildning" vad KF, dvs. Konstfack. Sveriges största konstnärliga högskola. Skolan som alla troligtvis alla som är en gnutta estetiskt lagda någongång under sin skoltid måste hört om och kanske suktat efter. Jag hade (läs: har) yttest lite kunskap om konstfack. Jag visste (läs: vet) nästan ingenting men hittade snart ett program som inte kunde klicka mer i mig.

Grafisk design och Illustration.
3 år.
180hp.

Utbildningen som får upp emot 700 ansökningar per år och endast tar in ett tiotal (?) per år och vars inträdesprov består av 6 uppgifter med mellan 1-3 delmoment i sig och ska vara inne senaste den 1 Mars + en motivering på varförvarförvarför jag ska gå där. Jag vet att jag har tagit mig vatten över huvudet nu och att jag riskerar att drunka hundra gånger om men jag vill verkligen, tänker verkligen, ska verkligen klara det här.
Jag har precis avslutat uppgift ett och håller på med delmoment 1 i uppgift två och har minst 7 stora projekt i det hela kvar att göra innan 1 Mara. Tiden är väldigt dyrbar alltså och jag bör göra minst en halv upppgift om dagen.
 
Därför är blogguppdateringen otroligt låg, men jag tänkte att ni kanske ville veta iallafall.

Jag skulle vilja visa er här hur det går i skapandeprocessen men är ytterst skeptisk till att lägga ut mina bilder  då det är en alldeles för offentlig sida, det vore så lätt för andra sökande att kopiera av mina idéer då, även om risken för att det händer är ytterst liten..

Förresten - om det är någon som har eller vet vart man kan få tag i en scanner som kan scanna A3papper TELL ME!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback